Array ( [type] => 8192 [message] => mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead [file] => /home/blogir/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  فرش گبه فرش گبه

فرش ماشینی 700 شانه کاشان

فرش گبه چيست ؟

               فرش كاشان قالي كاشان گبه ماشيني سنتي كاشان

 

تعريفي از گبه

گبه را در مختصرترين حالت خود مي توان به عنوان نوعي قالي با پرزهاي بلند معرفي نمود كه در بافت آن شمار پود بيشتري به كار رفته است. اما بگذاريد كه در اين مقاله، به صورت دقيق تر به معرفي آن بپردازيم.
 
در زمان هاي قديم، انسان هاي اوليه با استفاده از پوست حيوانات براي خود زيرانداز مي ساختند و از آن استفاده مي كردند. با گذشت زمان، آن ها ياد گرفتند كه با ريسيدن پشم حيوانات داراي پوست پشمي، مي توانند گليم هاي ساده اي كه آن را به عنوان نخستين زيراندازه هاي تار و پود دار مي شناسيم ببافند. يكي از اين زيراندازه ها گبه مي باشد. اين زيراندازها معمولا از جنس قالي هستند كه در اندازه هاي كوچك تر بافت مي شوند. همانطور كه در بالا اشاره داشتيم، گبه ها مانند فرش هاي شگي پرزهاي بلندي دارند و در بافت آن ها شمار پود بيشتري به كار رفته است كه تاثير زيادي بر نرم بودن آن ها دارد.
به لفظ عادي مي توان گفت كه، گبه نوعي قالي گره بافته شده است با گره هاي درشت و پرزهاي بلند كه بلندي آن ها تا حدود سه سانتي متر مي رسد ( ۳سانتي متر خاب دارد )، و تعداد پودهاي آن در حدود ۳ تا ۸ مي باشد كه نرمي بالاي اين زيراندازها به آن ربط پيدا مي كند.

طرح ها و نقش و نگارهاي گبه

در ابتداي ظهور اين زيراندازها، گبه ها به صورت بدون نقش و ساده بافته مي شدند. اغلب، بافندگان ذاين نوع زيراندازها از محيط اطراف الهام مي گرفتند و طرح هايي كه در ذهن خود مي پروراندند را روي گبه ها پياده مي كردند. از آن جا كه معمولا بافنده هاي گبه، آن را براي نياز شخصي خود مي بافتند معمولا طرح هاي ذهني و حتي آرزوهاي خود را روي گبه ها پياده مي كردند.
 
با وجودي كه در گبه، هيچ طرحي از پيش تعريف شده اي وجود ندارد اما مي توان گفت كه از طرح هاي اصلي به كار رفته در گبه ها طرحي به نام ” كم” است. كه در واقع اين طرح با استفاده از يك مستطيل و يك رديف لوزي كه در وسط آن است تشكيل شده است. از مهمترين طرح ها و نقش و نگارهاي به كار رفته در گبه مي توان به موارد زير اشاره نمود:
 
طرح شير، كه از مهمترين طرح هاي به كار رفته و يك نقش مشترك در ميان بافندگان مناطق مختلف به شمار مي رود.
طرح خشتي و يا طرح قابي شكل، كه به عنوان كاربردي ترين نقش در گبه ها شناخته مي شود. اين طرح از طرح هاي مورد علاقه بافندگان فارس و بختياري به شمار مي رود. در واقع اساس اين طرح هاي خشتي را طرح هايي با قاب منظم تشكيل مي دهد كه به صورت جدا از هم با ديگر قاب ها، طرح هايي هماهنگ دارد.
 
طرح درخت، كه در ميان زندگي آدميان از جايگاه ويژه اي برخوردار است. از ميان طرح هاي مختلف درختان، درخت سرو كه نماد شادي است و درخت بيد مجنون كه نماد غم و اندوه است در طراحي گبه ها بيشترين كاربرد را دارد.

 

 

تفاوت گبه با فرش (قالي)

از تفاوت هاي گبه با فرش ماشينيمي توان به مواردي چون سايز، بلندي پرزها و همچنين شمار پود در گبه ها كه تعداد بالاتري دارند و باعث نرم تر شدن گبه ها مي شود اشاره كرد.
 
اين نوع از زير اندازه ها بر عكس فرش (قالي) در بافت خود از نقشه خاصي استفاده نمي كنند . بلكه طرح اين زيراندازها بر اساس ذهنيات بافنده است. به عبارتي بافندگان اين نوع از زيراندازها ، آنچه در ذهن خود دارند را روي كار پياده مي كنند. اين نوع از قالي اصولا به شكل فارسي باف و بر روي دارهايي زميني بافته مي شود.
 
بافت گبه به وسيله پشم خودرنگ مخلوط با موي بز صورت مي گيرد. كه  اين پشم ها بعد از اينكه به طور كامل شسته شدند ريسيده و تابيده مي شوند و سپس براي بافت مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

روش نگهداري

همان اندازه كه مراحل توليد يك گبه از اهميت خاصي برخوردار است، به همان اندازه نگهداري آن نيز نيازمند دقت و توجه مي باشد. چرا كه هرچه در نگهداري آن ها دقت بيشتري به كار ببريم، ماندگاري شان نيز بالاتر مي رود. از جمله عواملي كه باعث آسيب رساندن به اين زيراندازها مي شود مي توان به حشراتي چون بيد، موريانه، موش و … اشاره كرد. براي مقابله با آسيب اين حشرات موذي مي توان از محلول هاي شيميايي كه به صورت افشانه كردن بر رو و پشت گبه مورد استفاده قرار مي گيرند و همچنين استفاده از تنباكو ، نفتالين اشاره كرد. همچنين به ياد داشته باشيد كه از قرار دادن اين زيراندازها در محيط هاي تيره و تاريك و همچنين محيط هاي مرطوب پرهيز نماييد.

خريد اينترنتي گبه ماشيني از قالي كاشان

براي خريد گبه ماشيني با كيفيت و ارزان قيمت فروشگاه اينترنتي قالي كاشان را به شما پيشنهاد مي كنيم . اين فروشگاه اينترنتي محصولاتي فوق العاده با كيفيت و ضمانت شده را در خود جاي داده است . قيمت بسيار ارزان تر محصولات اين فروشگاه به دليل خريد مستقيم و بدون واسطه از كارخانه است . فروشگاه قالي كاشان انواع فرش هاي 700 شانه ، 1000 شانه ، 1200 شانه ، 1500 شانه و 1600 شانه را با بالا ترين كيفيت دارا مي باشد . 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/7/29 ساعت: ۱۰ توسط:best-carpet :